Geplaatst op
Fitnessstudio’s moeten met hun CRM-systemen nieuwe klanten binnenhalen en tegelijkertijd hun eigen bestaande klanten maximale service garanderen.
Fitnessstudio’s worden blootgesteld aan enorme concurrentie en de eisen van klanten nemen voortdurend toe. Trainingsgegevens moeten op een wettelijk conforme manier worden gevolgd en verwerkt, nieuwe klanten moeten worden geworven en bestaande klanten moeten worden behouden met loyaliteitscampagnes. Een uitstekende klantenservice is nodig om op de lange termijn in de markt te overleven. Met een CRM-oplossing voor fitnessstudio’s en sportclubs kunnen de verschillende taken met betrekking tot klantenservice en het werven van nieuwe klanten eenvoudiger en efficiënter worden beheerd. Lees hier waarom het zo belangrijk is dat de software bij jouw bedrijf past en waar je op moet letten bij het kiezen van een CRM.
CRM in fitnessstudio’s en sportclubs
Het zogenaamde klantrelatiebeheer bundelt alle maatregelen van een bedrijf die worden genomen voor langdurige klantenwerving en -behoud. Met een CRM-systeem worden de individuele processen softwarematig in kaart gebracht. Voor elke klant wordt een apart klantenbestand aangemaakt op een centrale database, waarin alle gegevens van de klant zijn opgeslagen. Alle afdelingen in het bedrijf hebben hier dan toegang toe, wat leidt tot meer transparantie en slankere processen. Klantenservice heeft direct toegang tot alle relevante gegevens om vragen direct te beantwoorden. Maar ook marketing en sales profiteren van de centralisatie van data. Gerichte evaluaties kunnen belangrijke inzichten opleveren in de behoeften en wensen van klanten. Zo kunnen doelgroepen veel nauwkeuriger worden beoordeeld en kunnen reclamemaatregelen veel nauwkeuriger worden aangepakt.
Vind de juiste CRM-provider
De CRM-markt is enorm divers en gedifferentieerd. Dit heeft als voordeel dat er tegenwoordig voor elke faciliteit of organisatie een passend systeem te vinden is. Bij de keuze van het juiste systeem moeten voorzieningen als sportclubs en fitnessstudio’s er vooral op toezien dat aan hun eisen op het gebied van functionaliteit wordt voldaan. Welke functies een bijzonder belangrijke rol kunnen spelen, zal later blijken. Daarnaast is het interpersoonlijke niveau echter niet geheel oninteressant. Bedrijfssoftware is immers meestal ontworpen voor langdurig gebruik. Het betekent ook dat door te kiezen voor bedrijfssoftware in uw CRM-provider, organisaties ook kiezen voor een zakelijke partner voor de lange termijn. Hieronder willen we enkele essentiële functies van CRM-software voor fitnessstudio’s bekijken en hun praktische voordelen benadrukken. Naast algemene functies moet het ook gaan over al die functies die specifiek in fitnessstudio’s worden gebruikt. Odoo van Digimedio is software wat aan veel eisen voldoet.
Marketingautomatisering
Met CRM-software kunnen verschillende marketingtaken worden geautomatiseerd. Aan de softwarekant wordt dit meestal een functie of module genoemd als marketingautomatisering of marketingautomatisering. E-mails kunnen bijvoorbeeld op regelmatige tijdstippen naar geselecteerde klanten worden verzonden. Advertenties op social media of andere platformen kunnen worden beheerd en geëvalueerd op een overzichtelijk marketingdashboard. Op deze manier kunnen de afzonderlijke maatregelen continu worden aangepast en geoptimaliseerd. Dit bespaart tijd, geld en zorgt voor een beter reclamesucces op de lange termijn.
Trainingsgegevens beheren
Trainingsgegevens van klanten kunnen worden verzameld en beheerd in het CRM-systeem. Voedingsschema’s kunnen ook eenvoudig en individueel worden gemaakt en opgeslagen in de bijbehorende klantenbestanden. Op deze manier hebben trainers altijd toegang tot alle relevante informatie en kunnen ze klanten de best mogelijke training bieden. De trainingsgegevens kunnen ook worden opgeslagen op externe opslagmedia zoals chipkaarten of USB-sticks. Klanten kunnen deze vervolgens aansluiten op de trainingsapparatuur en deze passen zich daarop aan. Evaluaties van deze gegevens zijn ook denkbaar, bijvoorbeeld om de klant verbeterpotentieel te kunnen bieden.
Gerelateerde berichten
Elektrische fietsen zijn een gezonde en evenwichtige keuze
In de hectiek van het dagelijks leven is het behouden van een gezonde balans vaak een uitdaging. Gelukkig biedt de moderne technologie ons nieuwe...